Water drinken om af te vallen.
07 september 2020 
3 min. leestijd

Water drinken om af te vallen.

Water drinken, daar val je van af.

Deze stelling heb je misschien wel eens gehoord. Ook zit daar zeker een kern van waarheid in. Waarom water belangrijk is, hoe het je kan helpen met afvallen, of je ook iets anders kan drinken én hoe je kan variëren. Dát lees je in de blog van vandaag.

Waarom water?

Laten we beginnen met het feit dat de mens voor een groot deel uit water bestaat. Als je op internet kijkt zie je verschillende getallen. Voor vrouwen zal dit rond de 50% liggen en mannen rond de 60% . Echter hoe hoger je vet% hoe minder vocht je in je lichaam zal hebben. Want waar vet zit, zit geen water. Gezien je door transpireren, urineren én ademhalen vocht verliest, moet je dit ergens aanvullen.

Daarnaast draaien al je lichaamsprocessen ook op water. Zo spoelen je nieren afvalstoffen weg met de hulp van water, in de vorm van urine. Heb je vocht tekort, dan hopen daardoor afvalstoffen op in je lichaam. Dat is niet wat je wil, toch?

Mag je ook iets anders drinken?

Alles mag, laten we dat voorop stellen. Maar één van de redenen waarom het helpt met afvallen, is omdat het geen enkele calorie bevat. Vergelijk dat eens in de tabel hieronder.

DrinkenKcal per 100ml
Water0
Koffie1
Coca-Cola42
Jupiler45
Verse sinaasappelsap38

Dus stel, je drinkt overdag 4 glazen cola en 's avond een biertje dan heb je al 449 Kcal méér binnen dan dat je zou drinken wanneer dat water was. Doe je dit een hele week exact zo, dan is dat 3.140Kcal. Dat krijg je er niet weggesport met 1 uur bootcamp in de week ;) Dat is waarschijnlijk meer dan je in 1 dag mag hebben, en dat drink je gewoon in een week als extra. Daarom, drink water.

En dit is natuurlijk een voorbeeld, maar reken het maar eens voor jezelf uit. Hoeveel calorieën bespaar jij per week, wanneer je meer water drinkt in plaats van wat je nu drinkt.


Pitcher gevuld met water en citroen voor extra smaak

Probeer er anders eens een smaakje aan toe te voegen!

limoen, munt, citroen, komkommer en veel andere combinaties

Water vult.

Drinken vult ook gewoon. Uit onderzoeken is gebleken dat een halve liter water drinken voor de maaltijd, help met afvallen. Dat komt omdat je gewoon al vulling in je lichaam hebt. Daardoor zal je automatisch sneller vol zitten bij het eten van de maaltijd. Ook zou het goed zijn omdat je verteringssysteem alvast wat op gang gekomen is.

Prestatieverlies door vochttekort

Wanneer je 2% minder vocht heb, treed er al prestatie verlies op. Dat is vrij snel dus. Daarom is het belangrijk om 's ochtends bij het opstaan meteen water te drinken. Je hebt dan namelijk al een paar uur niets gedronken. Je zult merken dat dat helpt om je dag al fitter te beginnen. Maar denk ook aan vochtverlies tijdens het sporten. Zorg dus dat je een half uur voor het sporten alvast je vochtgehalte omhoog brengt. En tijdens het sporten genoeg blijft drinken. Zeker wanneer je merkt dat je veel zweet.

Bulkdrinken

Iets waar ik zelf de laatste tijd meer van hoor is bulkdrinken.  Ergens klinkt het vanaf onze genen gezien wel logisch. Die lijken nog sterk op die van de oertijd. Je komt een plas water tegen, je drinkt je vol en gaat weer verder. Geen plastic flesjes water om steeds kleine slokjes te nemen.
Richard de Leth adviseert om 3x per dag 3 glazen water te drinken. Zelf weet ik hier te weinig van om te vertellen wat de gezondheidsclaims zijn, maar je schijnt er in ieder geval minder vaak van naar de wc te moeten!

Reactie plaatsen

Van Flut naar Fit  e-book

  • Kleine haalbare stappen
  • Geen crashdieet of onrealistische push-up challenge
  • Blijvende gezondere leefstijl
  • 6 weken challenge/cursus
E-book van flut naar fit
50%
Van Flut naar Fit e-book
Vul hieronder je gegevens in:
gratis Download