Tips voor een betere motivatie om te sporten
23 september 2020 
6 min. leestijd

Tips voor een betere motivatie om te sporten


Gebrek aan motivatie om te sporten?

Is de motivatie om te sporten ver te zoeken? Heb je steeds een ander excuus? Is de enige die je voor de gek houd jezelf nog, gezien je vrienden ondertussen wel beter weten? Tijd om het anders aan te pakken!

Er zijn natuurlijk erg veel verschillende redenen waarom mensen geen motivatie hebben om te sporten. Jij weet het beste wat jouw reden is. Vaak is het iets dat je zo kan aanwijzen. Ik heb geen tijd. Ik heb geen energie. Ik heb een blessure. Sporten is saai. Ik begin morgen, ofwel uitstelgedrag.

Mocht je het probleem zo kunnen aanwijzen en wil je wel meer sporten dan je nu doet. Ga dan voor jezelf na of dat het probleem, niet gewoon een zwak excuus is. Geef jezelf een schop onder je kont en begin!

Ik heb geen tijd.

Dit is verreweg de reden die ik het meeste van mensen hoor. Ik heb geen tijd. Ik heb het druk. Ik wil wel maar het kan niet. Mijn vraag is, hoe graag wil je het echt? Wil je het wel echt, óf is het maatschappelijke druk en zeg je maar dat je het wil?

Als je het echt wil, dan is er zeker wel een gaatje in je agenda. 1x per week 1uur. Elke dag 15min. of 2x per week vóór of na je werk. Thuis, in je buurt, in een park, in een sportschool (met kinderopvang). Iets is beter dan niets, en zodra je start is de eerste stap gezet. Hou dat een tijd vol, en het wordt een gewoonte. Vanaf daar kun je weer verder opbouwen. Zo krijg je steeds meer motivatie om ook te gaan, en kijk je uit naar de volgende training/moment voor jezelf.

Maar zie het als een prioriteit. Het gaat wel om je gezondheid. Veel mensen denken pas aan hun gezondheid zodra die afwezig is, er klachten ontstaan en ze echt iets moeten doen. Maar ben je (chronische)klachten voor, blijf gezond en start met bewegen.

Het is makkelijker een ritme op te bouwen wanneer je regelmatig werkt, maar ook wanneer je onregelmatig werkt, is er tijd om te sporten. Alleen moet het wat spontaner, óf je plant het vast in wanneer je je werkrooster hebt.

1 uurtje in de week trainen? Kom meedoen met de bootcamp bij ValeoGo. 
Kun je een keertje niet? Door de strippenkaart is het geen weggegooid geld, betaal voor wat je gebruikt! Echt geen excuses meer ;)

Bootcamp groep. Sporten is social en gezellig. Zo behoud je motivatie.Sporten kan ook sociaal en gezellig zijn!

Ik heb geen energie.

Dit vind ik ook een mooie, gezien je juist van sporten energie terug kan krijgen. Uiteraard moet dit misschien eerst even wennen, maar geloof me, het werkt. Onthoud wel dat er een verschil is tussen lekker sporten en jezelf 2 uur lang slopen. Want dan is je energie misschien wel op.

Echter, wanneer je gaat sporten, je goed hebt geslapen, goed hebt gegeten en daarna meteen door gaat aan de rest van de dag. Blijf je vlammen. En zo heb je keer op keer weer de motivatie om te gaan. Wanneer ik na het sporten op de bank ploft, is het wel klaar bij mij ;)

Dus dan is de vraag hoe jij er mee om gaat. Hoe ga jij de drive van het sporten doorzetten in je dag. Dit geldt uiteraard niet wanneer je 's avonds sport, dan kun je juist beter weer even tot rust komen nadat je net je hoofd hebt leeg kunnen maken. Zodat je daarna goed kan slapen. Heb je wel een gemediteerd?

Ik heb een blessure.

Vervelend en beterschap! Als dit op jou van toepassing is dan. Ik stap dat dit een flinke deuk in je motivatie om te sporten geeft. Maar, goed nieuws, meestal kun je wel gewoon sporten. Uiteraard is het afhankelijk van de aard van de blessure, maar vaak kun je na een korte rustperiode juist oefeningen doen om alles weer stabieler en steviger te maken. Laat je hierdoor altijd adviseren door een fysiotherapeut. Dus je kunt niets doen wat je eerst deed, maar je kunt wel bezig blijven.

Ook zal je niet zomaar over je gehele lichaam geblesseerd zijn, dus kijk wat je wél kan trainen. Onderlichaam, bovenlichaam, cardio? Op een sportschool kun je altijd om advies vragen, doe dat dan ook. Zonde wanneer je alles wat je hebt opgebouwd kwijt bent omdat je 8 weken lang thuis zit met chips en Netflix.

Motivatie verlies door een blessure.

Sporten is saai.

Dit vind ik zo jammer om te horen altijd. Er zijn zo veel verschillende manieren om te bewegen, ofwel sporten. Denk aan wandelen, fietsen en zwemmen, tot basketbal, voetbal, dansen, tot krachttraining, functioneel trainen en groepslessen. En dan mis in nog zoo veel sporten. Hoe kan alles nou saai zijn?

Ik ga nu even wat verder in op de sportschool, gezien ik daar zelf werk. Veel mensen vinden trainen op apparatuur saai, maar noodzakelijk. Er wordt vaak gedacht dat dát is wat nodig is om fit te worden, af te vallen, in shape te komen of gezond te zijn.

Uiteraard kun je daar spieren mee opbouwen en zo ook calorieën verbranden. Maar wanneer je het niet leuk vind, kijk eens naar de alternatieven.
Kracht apparatuur komt uit de tijd van de bodybuilders. Die wilden die ene specifieke spier trainen. Tegenwoordig wordt er meer gesport vanuit een gezondheidsoogpunt ipv alleen door de bodybuilder wereld. Nu moet onze visie ook veranderen.

Ga functioneel trainen. Pak losse gewichten, ga springen, sprinten, touwtje springen, box jumps maken, doe pushups. Beweeg je lichaam zoals het bedoelt is. Doe mee met een groepsles, geniet van die energie en de muziek. Ontdek en kijk wat jij leuk vindt. Voor mij is de sportschool een grote speeltuin en ontdek is steeds weer iets nieuws. Dát maakt het voor mij leuk. Hopelijk kun jij er ook over gaan nadenken hoe het voor jou leuker kan worden.

Kleine opmerking; Op apparatuur trainen is wel veilig. Voor beginners, zonder kennis, ervaren trainingspartner of personal trainer raad ik het wel aan. Maar probeer te werken naar een schema waar apparatuur een aanvulling kan zijn, in plaats van de training zelf. Nadat je wat basis kracht- en motorische vaardigheden opgebouwd hebt.

Doelen stellen voor motivatie!

Bijna niets werkt motiverender dan doelen halen. Zorg voor doelen die realistisch zijn, sommige wat groter, sommige wat kleiner. Vertel het tegen mensen die dichtbij je staan en dan moet je wel! Toch?

Makkelijkere doelen zijn: Deze maand ga ik 6x sporten. Deze week ga ik elke dag 2 liter water drinken. De komende 2 weken zorg ik dat ik elke dag 2 stukken fruit eet.

Moeilijkere doelen zijn: Ik wil 10 kilo afvallen in 4 maanden. Ik wil over 6 maanden 30 minuten 5 kilometer kunnen rennen. Ik wil over 3 maanden mijn eigen lichaamsgewicht kunnen bankdrukken.


to-do lijstje. doelen stellen om motivatie te creëren

SMART. Elke doelstelling moet SMART geformuleerd worden.
Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdsgebonden.


Dus 10 kilo afvallen is specifiek en meetbaar. Wanneer je overgewicht hebt is het ook acceptabel.
In 4 maanden tijd is (over het algemeen) realistisch én tijdsgebonden.

Schrijf je doelen op. Lees ze elke dag. Vertel er over en leef ernaar.


Zo worden dromen doelen en doelen werkelijkheid.

Ik weet van mezelf dat ik meteen ’s ochtends moet sporten óf meteen na het werk. Anders komt het er niet meer van. Leer jezelf kennen en pas je gedrag en keuzes daarop aan.

Heb jij nog aanvullingen, vragen of opmerkingen? Ik ben erg benieuwd, laat het me weten!
Geniet van je dag!


Reactie plaatsen

Van Flut naar Fit  e-book

  • Kleine haalbare stappen
  • Geen crashdieet of onrealistische push-up challenge
  • Blijvende gezondere leefstijl
  • 6 weken challenge/cursus
E-book van flut naar fit
50%
Van Flut naar Fit e-book
Vul hieronder je gegevens in:
gratis Download